26 February, 2007

Mælkebøtten



Mælkebøtten der troede der var forår!
(Fandens mælkebøtte, Løvetand)
Taraxacum vulgare (officinale)
Pee in the bed og Pissenlit (efter dens vandrivende egenskaber, bør ikke indtages som the lige inden sengetid)

Jeg fandt denne fine mælkebøtte der sad i læ ved træet, den har helt sikkert tænkt, ah... nu kommer foråret jeg går igang med at vokse. Nu er jeg spændt på at se hvordan den ser ud når sneen forsvinder.

Jeg har undersøgt lidt omkring mælkebøtten, og nu er det slut med at give den til kaninerne, for jeg har læst at hvis man vasker sig med mælkesaften, bliver man uimodståelig.
Så det har jeg tænkt mig at prøve, på min mand!

Mælkebøtten er utrolig variabel, da den er selvbestøver, og derfor hele tiden udvikler nye underracer. I den danske flora er medregnet små 200 sorter.
På trods af at den ikke behøver insektbestøvning, er bier og andre insekter alligevel glade for den, da den producerer store mængder pollen og nektar.

10. marts 07
Jeg har undersøgt lidt om mælkebøtten, og hold da bøtte den er så sund så urtegartneriet regner den for en af de vigtigste danske lægeurter. Mælkebøtten indeholder A-, B-, C-, D-vitamin samt mineraler specielt kalium. På linksene neden for kan du læse om hvad mælkebøtten som lægeplante er godt for.
Jeg har plukket nogle af de nye blade der er skudt op og prøvet at lave the af dem, det smager faktisk ret godt. Det er ret enkelt hvis du har lyst til at prøve: du tager 1-2 friske blade som klippes i mindre stykker, overhældes med en kop kogende vand. Lad theen trække i 8 min. hvorefter den sies og drikkes. (du skal ikke drikke det før du går i seng :-)

Læs mere om mælkebøtten på:
http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Maelkeboette.htm
http://www.lr.dk/planteinfo/pcp/90.html
http://www.skovognatur.dk/Ud/Tema/Skatkammer/Natursnaps/februar.htm
http://www.hem-egn.dk/urter.htm

2 comments:

Anonymous said...

Når du så har vasket dig tager du så ikke li et billed så vi kan grine med :o)

LML said...

Jeg kan lave et før og efter billede :-)