03 February, 2007

Fra orm til måske bille

3. februar 2007
Fik 3 orme af Ida, hmmm..... blandede følelser.
Jeg har puttet dem i en glas vase så det er lidt ligesom at se Big Bother, tænkte på at give dem navne, men kom fra det igen, for det vil være lidt som at begynde at give dem menneskelige egenskaber, så de hedder orm 1,2 og 3. Dog har jeg tænkt at det kunne være praktisk at jeg kan kende forskel på dem, den der er en der er meget over jorden og en der har lavet en hule i jorden ud til glaskanten og den sidste er væk, det kan jo være sjovt at se om det er den samme der gør de samme ting, så jeg har tænkt på at male dem med en farve.

NB. trods min skepsis over for at skulle slæbe 3 orme med hjem må jeg erkende at det er bedre end at se Big Brother.

5. februar 2007
Nu tror jeg at ormene har fundet sig tilrette i glashuset. Orm 1og 2 er næsten 3 cm lange, orm 3 har jeg ikke set siden i lørdags.

































7. februar 2007
Jeg har fundet ud af hvordan man ser kønnet på en melbille :-) "melorme er først kønsmodne når de er blevet til biller (melskrubber) og man kan godt se forskel på kønnene selv om det ikke er ligetil, hannernes skinneben på forbenene er buet indad og hunnernes er lige" ( http://nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?t=14242&highlight=&sid=3d1dd10a61b29faa83904238c0fee090)
så nu bliver det jo spændende at se hvor skæve deres ben bliver.

Jeg skal lige tilføje at jeg har været ved at teste om de reagerer på lyde, det gør de ikke, måske er de døve. Er der nogen der har et bud må i gerne kommenterer.

2 comments:

Ida Guldager said...

Hej Lone!

Nogle flotte larve close ups du har taget!!
VH Ida

Anonymous said...

Hej Lone
Du er altså dejlig skør :o) jeg ved ikke engang om der er liv i mine, er ikke for god til at fodre... Det er godt mine børn ved hvor køleskabet står.
Yvonne